چای ایرانی

مطالب آموزشی و ترویجی درباره چای در ایران و جهان

معماری کلان زنجیره عرضه چای ایران
نویسنده : سید محسن سنجری - ساعت ۱٢:۱٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٢/٢۳
 

صنعت چای ایران علی رغم داشتن استعداد های بالقوه در زمینه تولید، فرآوری و تجارت در چند سال اخیر دچار بحران شده است. وابستگی مستقیم بیش از 60000 خانواده به کشت و تولید چای و همچنین جایگاه خاص چای در سبد مصرفی خانواده های ایرانی، ضرورت تدوین استراتژی و ساختار مناسب برای صنعت چای ایران را دو چندان کرده است. از این رو در این مقاله وضعیت جهانی و داخلی تولید و تجارت چای ارزیابی شده و با استفاده از مدل الماس گون پورتر - به عنوان چارچوب مطالعه رقابت پذیری - نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید صنعت چای مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این زنجیره عرضه چای کنیا به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در تولید و تجارت چای ارزیابی شده است. یافته های این مقاله نشان می دهد که فقدان مدیریت یکپارچه در زنجیره عرضه صنعت چای مهمترین و اساسی ترین عامل تضعیف این صنعت بوده است. همچنین ایجاد ساختارهای پشتیبان در بخش های مختلف زنجیره عرضه چای و حاکم شدن تفکر مدیریت یکپارچه بر زنجیره تولید چای و ایجاد وابستگی بین سرنوشت بخش های در گیر در زنجیره عرضه می تواند به عنوان عاملی در شکل گیری مکانیزم های تقویت کننده مزیت رقابتی صنعت چای مطرح شود.

 

نویسندگان: محمد رضا امین ناصری-مرتضی مرادی- احسان ملیحی

منبع:

 پژوهشنامه بازرگانی:   بهار 1387 , دوره  12 , شماره  46 ; از صفحه 119 تا صفحه 143

لینک دانلود متن کامل مقاله:http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/51213874605.pdf